szenior szakmai menedzser, MDSZ
Az egészségtudatos, jövőorientált kulcskompetencia-javaslat fejlesztése és szerepe az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák referenciakeretében
2018. november 15. 10:55–11:20
Az élethosszig tartó tanulás, azaz a „lifelong learning” sokak számára ismerős kifejezés, de talán a legtöbbünk számára nehezen kézzelfogható fogalom. Az EU törekvése, hogy támogassa a tagállamokat abban, hogy az oktatási és képzési alrendszerekben mindannyian el tudjuk sajátítani a munkavállaláshoz, a munkaerőpiacon maradáshoz, az egyéni életutak kiteljesítéséhez szükséges ismereteket, készségeket, attitűdöket, és azokat önállóan, hatékonyan tudjuk fejleszteni.
Az idősödő Európában ugyanakkor a születéskor várható élettartam 2060-ra − 2010-hez képest − a férfiak esetében további 7,9 évvel, a nők esetében pedig 6,5 évvel növekedhet az Európai Bizottság prognózisa szerint. A fentiekből fakadóan belátható, hogy a munkavállaláshoz, és leginkább a munkaerőpiacon való ottmaradáshoz a következő generációnak a egy újabb kihívással kell szembenézni majd a munkaerőpiacon, miszerint a fő kihívást a munkában eltöltött idő meghosszabbítása jelenti majd.
A referenciakeret 2017-2018 fordulóján megvalósult felülvizsgálata során éppen ezért Magyaroroszág következetesen képviselte, hogy az egészségtudatos, jövőorientált életvezetéshez kapcsolódó kompetenciák markánsan jelenjenek meg az ajánlásban, és jelezte, hogy a rendszeres fizikai aktivitás komoly kitörési pont lehet. Ehhez komoly szakmai, szakpolitikai muníciót jelentett az, hogy a Magyar Diáksport Szövetség egyik ERASMUS+ projektjében − 6 nemzetközi partnerével közösen − 2016-ra kidolgozta kulcskompetencia javaslatát, és projektet az Európai Bizottság is „sikertörténet” minősítéssel honorálta.
A májusban elfogadott, felülvizsgált ajánlásban a korábbi szociális és állampolgári kompetenciák helyett és mellett komolyabb hangsúlyt kapnak a személyhez kötődő és személyközi kompetenciák, és a dokumentumban több helyen is megjelenik az egészségtudatos, jövőorientált életvezetés, mint kompetencia-összetevő, mely az MDSZ reményei szerint hatást gyakorol majd az új Nemzeti alaptantervre is, ahol az MDSZ mint az EFOP-3.2.8 projekt gazdája ad javaslatot a testnevelés és sport műveltségi terület tartalmaira.